Jak pokonać stres podczas publicznych wypowiedzi?

Kategoria: Praca i karieraJak pokonać stres podczas publicznych wypowiedzi?
Mirka, 32 lat asked 1 rok ago

Chciałabym być docenia w pracy, ale czuję się gorsza od innych. Rodzice mówią, że nie mam siły przebicia. Chyba tak właśnie jest. W dodatku wykonuję niekobiecy zawód - jestem informatykiem i pracuję z samymi mężczyznami.

Mam wrażenie, że traktują mnie lekceważąco. Wiem, że mam sporą wiedzę, ale w stresujących sytuacjach paraliżuje mnie lęk. Np. chcę się wypowiedzieć w jakiejś sprawie, staram się mówić przekonująco i nagle słyszę w głowie głos: „ale głupoty opowiadasz, skończ zanim cię wyśmieją”. W rezultacie staram się jak najszybciej skończyć i nie mówić tego, co chciałam. Jak z tym walczyć?

Tagi dotyczące pytania:
1 odpowiedzi
Anna Coach answered 1 rok ago

Sytuacja, o której mówisz, sugeruje, że masz niskie poczucie własnej wartości i to ono jest przyczyną owego braku siły przebicia. Ten głos w głowie, który „mówi”, że zaraz Cię wyśmieją, to tak zwany Wewnętrzny Krytyk - emisariusz niskiej samooceny.

Osoby o prawidłowej samoocenie oczekują dobrego obrotu spraw, są jednak gotowe przyjąć również porażkę.

Dla osób, których samoocena jest chwiejna, tak jak Twoja, porażka jest bardziej bolesna. Dlatego Wewnętrzny Krytyk wychwytuje wszystko, co może ją zwiastować. Wysyła komunikat - Houston, mamy problem!

Gdy mówisz i nie dostrzegasz natychmiastowego aplauzu - szepce, że pleciesz bzdury. Słowem daje Ci do zrozumienia, że jesteś do niczego i im wcześniej to zrozumiesz, tym mniej będzie bolało…

Jak sobie z nim poradzić?

Na początek zrozum, co dokładnie do ciebie mówi. Czujesz stres? Weź 20 głębokich wdechów. Poczuj, w jakich partiach ciała gromadzi się napięcie. Wsłuchaj się w swoje uczucia i emocje - usłysz głos Wewnętrznego Krytyka. Może będzie to głos rodzica, który był dla Ciebie surowy, a może nauczyciela, który podcinał Ci skrzydła. Oddychaj dalej. Nie tłum emocji. Powtarzaj to ćwiczenie, gdy czujesz się zniechęcona, masz poczucie winy lub bezradności.

Zauważ też, że Krytyk działa według schematu, nie stać go na racjonalne oceny, do których ty jesteś zdolna.

Poznaj je i obroń się przed nimi.

1 - Zaszufladkowany

Przypisuje Twoim doświadczeniom wspólne mianowniki, np. moja kariera to totalna porażka, nie umiem niczego przeforsować, itp. To pogłębia poczucie bezradności. Nie ulegaj mu. Wypisz wszystkie sytuacje, które temu przeczą.

2 - Wykrywacz błędów

Ustawia detektor na Twoje pomyłki, gafy i niepowodzenia. Przygotowujesz jakiś projekt, działasz fachowo i sprawnie. Jednak gdy nadchodzi finisz, popełniasz drobną, banalną pomyłkę, którą w porę dostrzegasz. Jednak Krytyk z pewnością uzna projekt za totalną klapę. Czy chcesz się z nim zgodzić?

3 - Rysownik kontrastów

Uznaje tylko czerń i biel, a w praktyce oznacza to, że bezsensownie podnosi ci poprzeczkę. Jeśli ktoś nie powiedział, że zrobiłaś coś genialnie, to znaczy, że wyszło beznadziejnie. Czy nie dostrzegasz innych możliwości?

4 - Medalista

Ciągle porównuje cię z innymi, więc koncentrujesz się na tym, czy aby ktoś nie okaże się inteligentniejszy, lepiej przygotowany. Krytyk poddaje cię presji. Trudno ci stanowić klasę samą w sobie. Czy naprawdę musisz być pierwsza we wszystkich konkurencjach?

5 - Pan „zawszystkoodpowiedzialny”

Czyni cię odpowiedzialną za wszystkie okoliczności, osoby oraz wydarzenia wokół. Jeśli w czasie, gdy robisz np. prezentację, zepsuje się sprzęt, poczujesz, że to Twoja wina. Czy aby na pewno?

To niektóre ograniczające schematy - pułapki, które zastawia na ciebie twój Krytyk. Systematyczny trening sprawi, że zaczniesz je omijać.

Życzę Ci coraz większego zadowolenia z siebie i błyskotliwej kariery.