Bezsenność, która trwa dłużej niż trzy tygodnie ma charakter przewlekły i według klasyfikacji jest chorobą. Jak sobie z nią radzić?

Kategoria: Życie intymneBezsenność, która trwa dłużej niż trzy tygodnie ma charakter przewlekły i według klasyfikacji jest chorobą. Jak sobie z nią radzić?
Zalanda asked 12 miesięcy ago
Od jakiegoś czasu moim problemem jest bezsenność. Pomimo tego, że jestem zmęczona, to kładę się dość późno. Zawsze mam ochotę na odpoczynek, lecz w efekcie tylko przewracam się z boku na bok i rozmyślam. Jak tak dalej pójdzie to uzależnię się od środków nasennych! Co mam robić? I czym taka bezsenność może być spowodowana?
1 odpowiedzi
Best Answer
Paulina Koziej answered 12 miesięcy ago
    Witam Panią,
    Wiele zaburzeń snu, jakie nas nękają, występuje okresowo. Najczęstszymi przyczynami tych zaburzeń są: doznawane sytuacje stresowe (np. w życiu zawodowym, rodzinnym, osobistym), czynniki zewnętrzne (środowiskowe, np. hałas, temperatura, ciśnienie atmosferyczne), zaburzenia rytmu dobowego, zaburzenia związane z pracą zmianową, choroby somatyczne (np. depresja, wrzody żołądka). Pisze Pani, że problemem jest bezsenność. Warto się przyjrzeć, jaką przybiera postać:
      trudności z zaśnięciem;
      snu przerywanego;
      snu płytkiego;
      snu niespokojnego;
      koszmarów nocnych;
      budzenia się o zbyt wczesnej porze;
      zbyt krótkiego snu;
      całkowitej niemożności spania<

    /ul>

      Łatwo zauważyć regułę, że im bardziej chcemy zasnąć, tym trudniej sen przychodzi. Robimy się wtedy źli, bądź boimy się, że już nie zaśniemy. Brak snu powoduje, że jesteśmy drażliwi, mamy problemy z koncentracją uwagi, brakuje nam energii, możemy odczuwać bóle mięśni lub obniżenie nastroju. Może się Pani zastanowić, jakie przyczyny problemów ze snem są najbardziej prawdopodobne w Pani wypadku i podjąć odpowiednie kroki. Może się Pani udać do lekarza rodzinnego, a potem odpowiedniego specjalisty, celem wykluczenia lub leczenia ewentualnej choroby somatycznej. Może Pani – z psychologiem czy psychiatrą – dokonać oceny różnych sfer swojego życia pod kątem doznawanego w nich stresu.

      Może Pani zapewnić sobie właściwe warunki snu:

      – odpowiednią temperaturę dobrze wywietrzonej sypialni;
      – w sypialni nie oglądamy tv i nie pracujemy;
      – 2-3 godziny przed snem nie pracujemy, staramy się nie rozmyślać o trudnych dla nas sprawach, nie uprawiamy sportu;
      – 2-3 godziny przed snem jemy ostatni posiłek, nie pijemy środków pobudzających (kawy, alkoholu, coli), nie pijemy zbyt dużo;
      – przed snem bierzemy ciepły prysznic lub relaksującą kąpiel;
      – staramy się kłaść i wstawać o tych samych porach;
      – nie śpimy w ciągu dnia.

      Jeśli nadal trudno jest zasnąć, warto pamiętać, że nawet samo leżenie przynosi organizmowi regenerację. Może Pani również zająć się czymś dla siebie przyjemnym i spróbować wrócić do łóżka po pół godzinie.